Eén maatregel die direct in het oog springt, is de pseudo-eindheffing. Het eerdere voorstel (52% extra heffing over de bijtelling) is van tafel. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe regeling die er heel anders uitziet. Wij leggen uit wat dit betekent voor werkgevers.
Directeur Franco Vosse zegt in een interview met Automotive het volgende.
De pseudo-eindheffing houdt de gemoederen flink bezig. Verschillende partijen in de Nederlandse leasewereld zien de extra heffing op niet-elektrische leaseauto’s niet zitten. Ook Franco Vosse, algemeen directeur van Rebel Lease, is niet bepaald gecharmeerd van de maatregel, zo vertelt hij in gesprek met Automotive Online. Toch weigert hij bij de pakken neer te zitten. “Het heeft geen enkele zin om mee te huilen met de wolven.”
Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra loonbelasting voor alle zakelijke auto’s van werknemers die niet 100% elektrisch zijn. Het gaat om een heffing van 12% over de cataloguswaarde van de auto (als deze jonger is dan 25 jaar).
Voorbeeld: bij een zakelijke benzineauto met een cataloguswaarde van €40.000, betaal je als werkgever €4.800 extra per jaar.
De pseudo-eindheffing geldt niet wanneer:
Heb je de auto al voor 1 januari 2027 in je wagenpark? Dan geldt de pseudo-eindheffing pas vanaf 1 juli 2030.
Deze maatregel maakt het duurder om fossiele leaseauto’s aan te houden en stimuleert werkgevers om over te stappen op elektrisch rijden. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om: