9 2025 Prinsjesdag 3

Gisteren op Prinsjesdag: Pseudo-eindheffing 2027

Op Prinsjesdag 2025 zijn de nieuwe autoplannen gepresenteerd.

Eén maatregel die direct in het oog springt, is de pseudo-eindheffing. Het eerdere voorstel (52% extra heffing over de bijtelling) is van tafel. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe regeling die er heel anders uitziet. Wij leggen uit wat dit betekent voor werkgevers.

 

Wat is de pseudo-eindheffing?


Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra loonbelasting voor alle zakelijke auto’s van werknemers die niet 100% elektrisch zijn. Het gaat om een heffing van 12% over de cataloguswaarde van de auto (als deze jonger is dan 25 jaar).

Voorbeeld: bij een zakelijke benzineauto met een cataloguswaarde van €40.000, betaal je als werkgever €4.800 extra per jaar.

Wanneer geldt dit niet?


De pseudo-eindheffing geldt niet wanneer:

  • Het gaat om een 100% elektrische auto.
  • De auto niet privé wordt gebruikt (maar let op: woon-werkverkeer telt als privégebruik).
  • De auto ouder is dan 25 jaar – dan wordt gerekend met de werkelijke waarde.

Overgangsregeling


Heb je de auto al voor 1 januari 2027 in je wagenpark? Dan geldt de pseudo-eindheffing pas vanaf 17 september 2030.

Wat betekent dit voor werkgevers?


Deze maatregel maakt het duurder om fossiele leaseauto’s aan te houden en stimuleert werkgevers om over te stappen op elektrisch rijden. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om:

  • De wagenparkstrategie opnieuw te bekijken.
  • Scenario’s door te rekenen: wat kost de pseudo-eindheffing voor jouw huidige en toekomstige wagenpark?
  • Vooruit te plannen: gebruik de overgangsregeling slim en bouw tijdig om naar elektrisch.

Rebel Lease helpt je vooruit

Deze maatregel kan grote impact hebben op de kosten van jouw wagenpark. Wij denken graag met je mee en rekenen samen door welke strategie voor jouw bedrijf het meest voordelig is.