Rebel Review: Nio ET5

Met regelmaat schrijven wij een review over een (nieuwe) auto, uitgekozen door en op verzoek van Automotive Online. Dit keer de Nio ET5, die de concurrentie wil aangaan met EV’s van bekende merken.

Nio ET5 met actieradius van 500 km leasen

Het wil nog niet echt vlotten met Nio in Nederland. In het wagenpark stonden in september 206 auto’s van het Chinese merk geregistreerd. Dat lijkt een magere opbrengst na een paar jaar aanwezigheid en meerdere modellen in de line-up. Zeker in vergelijking met andere toetreders als BYD (ruim 1.100 registraties) en Cupra (bijna 7.000 registraties) moet Nio nog het onderspit delven, zo blijkt uit cijfers van RDC.

Nio hoopt het tij te keren met de ET5. Na een aantal grote en dure modellen, brengt Nio nu een wat toegankelijkere auto op de markt. De troefkaart van het model: het is de eerste elektrische stationwagen in zijn klasse. Zo hoopt het Chinese merk, dat met een direct salesmodel werkt, nu echt de strijd aan te gaan met andere toetreders, Europese merken en  (natuurlijk) de Tesla Model 3. Praktisch is de ruime actieradius van ruim 500 kilometer (met het 100 kWh-pakket) en het vermogen van 490 pk.

Accuwissel
Bijzonder is de mogelijkheid tot een accuwissel. Door een lege accu om te wisselen voor een volle kunnen Nio-rijders naar verluidt binnen een paar minuten weer op weg. Het vereist wel wat geografische planning: er zijn sinds medio oktober acht volledig geautomatiseerde accuwisselstations in Nederland en 27 in Europa. Nio wil uiteindelijk een dekkend netwerk hebben met ruim 100 stations in Europa aan het eind van het jaar. Het interieur van de auto is minimalistisch, maar geeft toch een goede kwalitatieve indruk en de schermen in de auto zijn van een hoge beeldkwaliteit.

De achilleshiel is de vanafprijs, zo zijn de experts uit ons panel eensgezind. De consumentenadviesprijs voor de ET5 Touring is ruim 50 duizend euro, in combinatie met een abonnement van 169 euro (75 kWh) of 289 euro (100 kWh) per maand. Wie een accu erbij wilt kopen, betaalt zo’n 64 duizend euro voor de 75 kWh-versie en bijna 73 duizend euro voor de 100 kWh-variant. Ga er maar aanstaan als Tesla je concurrent is (wat ze bij Nio overigens niet vinden).

Al met al zal het aantal Nio-registraties door de ET5 Touring ongetwijfeld stijgen, maar of deze auto zich met de forse prijzen écht kan onderscheiden, is nog maar zeer de vraag. Dit sluit aan bij de slagingskans uit onze powerranking van nieuwkomers: redelijk.

En dit vinden wij er van:

"De Nio ET5 Touring is een unieke auto die soepel rijdt. Een bereik van 560 kilometer volgens WLTP stelt niet teleur. De auto valt op door zijn opmerkelijke proporties en vloeiende daklijn. Nadeel is dat drie grote radarelementen op het dak afbreuk doen aan het design. Het idee om de accu’s van standard naar long range te kunnen wisselen vanaf volgend jaar is innovatief, maar ik wacht af hoe dit in de leasewereld gaat werken. Het prijskaartje is vrij fors."

Cijfer: 8

Het gemiddelde oordeel van de Automotive panelleden komt neer op een 7,4.
Hier lees je de andere meningen over de Nio Et5. 

Bron: Automotive-online.nl