{{content}} ×

Rebel Review: Hyundai Kona Electric | Rebel Lease | Rebel Lease

Rebel Review: Hyundai Kona Electric

Met regelmaat schrijven wij een review over een (nieuwe) auto, uitgekozen door en op verzoek van Automotive Online. De verwachtingen rond de nieuwe generatie Kona Electric zijn hoog. Zijn voorganger is een van de bestverkochte elektrische B-SUV’s van Nederland, sinds 2018 zijn er ruim 17 duizend full EV-exemplaren verkocht. Vriend en vijand zijn het er alvast over eens dat de Kona de stap van het B-segment cross-over richting het C-segment zet.

Hyundai Kona Electric: Letterlijk en figuurlijk gegroeid


De nieuwe Kona is, met een groei van zo’n 25 millimeter in de breedte en ruim 10 centimeter in de lengte, aanzienlijk royaler dan zijn voorganger. Hierdoor is er meer bagageruimte, al is deze bij de EV-versie nog wel 33 liter kleiner dan bij de Kona Hybrid.

Bayon
De groei komt waarschijnlijk door de recente introductie van de Hyundai Bayon, die vergelijkbaar is met de huidige Kona. Mogelijk vreest Hyundai dat beide auto’s in elkaars vaarwater zitten. Verder is er concurrentie van de Kia Niro, die technisch nagenoeg hetzelfde is. Ook qua vermogen gaat de Kona vooruit: de aandrijflijn, voorzien van een 65,4 kWh-batterij, gaat van 204 naar 217 pk. De belangrijkste navigatieinformatie is voor de bestuurder door middel van een heads up-display goed en veilig te zien. De SUV verschijnt in de showroom met een vanafprijs van bijna 40 duizend euro. Dit gaat om de comfort-uitvoering met een 48,4 kWh-batterijpakket. De 65,4 kWh-versie is er vanaf bijna 44 duizend euro.



 

Automotive Online - Hyundai Kona Electric | Rebel Lease


(Foto: Hyundai)

Concurrerend
Een rondje langs dealers leert dat zij de prijs-kwaliteitverhouding ‘acceptabel’ en ‘concurrerend’ vinden. Met operational lease is de Kona er vanaf 489 per maand. Ook de actieradius is met 500 kilometer voor het grotere batterijpakket prima. Haalt Hyundai dan het maximale uit de nieuwe EV-Kona? Nee. Zo wijzen deskundigen erop dat de techniek net iets scherper had gekund. Zo ontbreekt de 800 volt-technologie, die bijvoorbeeld wel in de Ioniq 6 zit. Ook is de laadsnelheid niet optimaal. En dat kan een probleem zijn omdat de nieuwe generatie last heeft van de concurrentie, zoals de BYD Atto 3 of de aanstaande EV’s van de Peugeot 308 en Opel Astra. De prijsdalingen van nieuwe merken vormen verder een gevaar. De Koreanen genieten het voordeel van de twijfel omdat ze veel ervaring hebben met EV. Maar of dat voldoende is om de eigen successen te evenaren, is de vraag.

Rebel Review - Franco Vosse

En dit vinden wij er van:

"De Hyundai Kona lijkt qua prijs op zijn voorganger, maar is qua uiterlijk zeker verrassender. Met een actieradius van 342 kilometer tot 490 kilometer stelt hij niet teleur. De nieuwe Kona is 15 centimeter langer dan zijn voorganger. Over het algemeen is het een boeiende auto in zijn klasse, een klasse waar steeds meer merken en modellen aan worden toegevoegd. Het blijft spannend om te zien wat de concurrentie op prijsgebied zal gaan doen."

Cijfer: 7,5

Franco Vosse | Rebel Lease

Het gemiddelde oordeel van de Automotive panelleden komt neer op een 7,4.
Hier lees je de andere meningen over de Hyundai Kona Electric. 

Bron: Automotive-online.nl 

Ontdek meer interessante artikelen

Geen resultaten gevonden