Fullsizerender VSCO 10

Prinsjesdag 2024

17 september was het Prinsjesdag en presenteerde het kabinet de Miljoenennota. Er zijn een paar belangrijke wijzigingen op het gebied van mobiliteit en autobelastingen aangekondigd. 

Vind je lease auto

Wat betekent dit voor jou?
Geloof jij ook dat vrijheid in mobiliteit essentieel is? Met deze nieuwe plannen die gepresenteerd zijn, willen we onze klanten helpen te navigeren door de veranderingen. Onze flexibele lease-oplossingen sluiten perfect aan bij deze ontwikkelingen. Samen met onze klanten blijven we de weg vrijmaken naar de toekomst, of dat nu met elektrische voertuigen of conventionele opties is. 

 

De belangrijkste veranderingen in autobelastingen uit de Miljoenennota op een rij:

Voortzetting lage brandstofaccijnzen
Goed nieuws voor bezitters van benzine- en dieselauto's: de lage accijnzen blijven ook in 2025 gelden, net als in 2024. Bovendien worden de accijnsbedragen niet geïndexeerd.

Vervallen van speciale BPM-tabel voor plug-in hybrides (PHEV’s)
Vanaf 2025 zal de speciale BPM-tabel voor plug-in hybrides (PHEV's) verdwijnen. Dit betekent dat PHEV's vanaf dat jaar dezelfde BPM betalen als gewone auto's, omdat de CO2-uitstoot van deze auto's nu nauwkeuriger te bepalen is. Reden genoeg om in 2024 nog te profiteren van de bpm-voordelen. 

Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's
De motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's wordt in 2025 25%. Vandaag heeft het kabinet laten weten dat in de periode 2026-2030 voor elektrische auto's een 75% tarief gaat gelden. 
De korting gaat dus omlaag naar 25%. Dat een elektrische auto per 1 januari toch nog 25% korting op het motorrijtuigenbelastingtarief krijgt, heeft ermee te maken dat een elektrische auto vanwege de accu zwaarder is dan een gewone personenauto. 

Voor elektrische auto's is 2024 dus het laatste jaar waarin je geen MRB hoeft te betalen.

Overzicht motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s:
•    2024: 0% 
•    2025: 25% 
•    2026-2030: 75%

Verhoging eindheffing bestelauto’s
De eindheffing voor bestelauto's, die werkgevers kunnen afkopen, stijgt vanaf 1 januari 2025 van €300 naar €438 per jaar. Deze heffing zal daarna jaarlijks iets stijgen door indexatie.

Vervallen BPM-grijskentekenregeling
Vanaf 1 januari 2025 komt de grijskentekenregeling voor bestelauto's te vervallen. Voor bestelauto's die vanaf dat jaar worden aangeschaft, moet BPM worden betaald. De BPM is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto, met een standaardwaarde van 330 gram CO2 als de uitstoot niet bekend is.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer informatie over hoe deze punten invloed hebben op jouw specifieke mobiliteitsinvulling? Bel ons op 088-9960101 of mail naar info@rebellease.nl. Dan kijken we samen wat de beste keuzes in jouw leasesituatie zijn.