Grote spelers zoals Shell en Allego hebben recent nieuwe tarieven geïntroduceerd, die specifiek gericht zijn op het ontmoedigen van 'laadpaalklevers' – bestuurders die hun elektrische voertuig (EV) langer aan de laadpaal laten staan dan nodig is. Hoewel deze maatregelen bedoeld zijn om de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren, creëren ze ook nieuwe uitdagingen voor EV-rijders.
Blokkeertarief: Sneller laden, minder betalen
Heb je een laadpas van Shell Recharge? Dan kun je te maken krijgen met hogere kosten voor het opladen van je auto. Shell introduceert namelijk een ‘blokkeertarief’. Dit houdt in dat je, wanneer je auto langer dan 240 minuten (4 uur) aan de laadpaal blijft staan, een extra toeslag van € 0,05 per minuut betaalt, met een maximum van € 12 per laadsessie. Deze kosten komen bovenop het standaardtarief van € 0,53 per kilowattuur (kWh). Het blokkeertarief geldt voor laadpalen van Road of EVBox. Shell wil hiermee voorkomen dat laadpalen onnodig bezet blijven. Let op: zelfs als je auto na vier uur nog niet volledig is opgeladen, worden de blokkeerkosten in rekening gebracht.
Er is echter al discussie ontstaan over de rechtvaardiging van deze tarieven. Volgens Shell zijn de tarieven nodig vanwege de hoge kosten die EVbox en Road in rekening brengen, maar deze partijen bestrijden dit en beweren dat Shell haar eigen prijzen bepaalt. Het gevolg? Nog meer onduidelijkheid voor de consument, in een markt die al bekendstaat om zijn complexiteit.
Vaste blokkeertarief: Een uniforme oplossing?
Allego kiest nu voor een andere aanpak om het probleem van laadpaalklevers aan te pakken. Het bedrijf introduceert een zogenaamd overstay-tarief, dat van toepassing is op laadsessies die langer dan vier uur duren. Dit tarief geldt alleen tussen 07.00 en 23.00 uur en bedraagt € 0,05 per minuut, oftewel € 3 per uur. Hiermee wil Allego voorkomen dat bestuurders hun auto onnodig lang aangesloten laten, zodat er meer laadpalen beschikbaar blijven voor andere gebruikers.
Het connectietarief, dat eerder dit jaar werd ingevoerd om drukte bij laadpalen te verminderen, bedroeg € 0,25 per uur en werd vanaf het eerste uur doorberekend aan de gebruiker. Dit stuitte bij veel gebruikers op weerstand. Het voelde voor velen als een straf voor sociaal gedrag, omdat je vanaf de eerste minuut extra kosten maakte.
Allego beheert meer dan 34.000 laadpalen in Europa, waarvan 13.000 in Nederland. Het nieuwe overstay-tarief is echter niet van toepassing op laadpalen die zijn geplaatst via openbare aanbestedingen in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Dit betreft een aanzienlijk deel van het totale aantal laadpalen in Nederland. Via de Allego-app, Smoov, kunnen gebruikers eenvoudig controleren of het tarief geldt voor hun specifieke laadstation.
Met het nieuwe beleid hoopt Allego een betere balans te vinden tussen het stimuleren van doorstroming bij laadpalen en het voorkomen van onnodige kosten voor gebruikers.
Wat betekent dit voor de toekomst van laadprijzen?
Voor EV-rijders betekent dit dat ze nog beter moeten opletten waar en wanneer ze hun voertuig opladen. Nederland telt momenteel meer dan 184.000 (semi-)publieke laadpunten, verdeeld over 61.000 locaties. De helft van deze laadpunten heeft een vaste prijs, maar de andere helft kent sterk variërende prijzen die elk moment kunnen veranderen. Dit maakt het voor EV-rijders steeds moeilijker om het overzicht te bewaren, vooral omdat er meer dan 50 verschillende laadpassen op de markt zijn, elk met hun eigen tarieven.
Daarnaast hanteren de verschillende laadpasaanbieders hun eigen tarieven. Zo kiezen aanbieders zoals Shell, MKB Brandstof en Eneco voor een vast tarief per AC-laadpaal. De overige 47 aanbieders hanteren daarentegen variabele tarieven. Het voordeel voor de aanbieder is dat ze de prijs duidelijk en transparant kunnen communiceren. Het nadeel is echter dat zij het risico dragen als een klant een laadpaal met een hoog tarief gebruikt, wat hen geld kan kosten. De uitdaging voor deze aanbieders is om een gemiddeld tarief te bepalen dat in de markt concurrerend is zonder teveel risico te lopen. De fluctuatie in laadpaalprijzen was voor laadpasaanbieder ANWB zelfs de reden om af te stappen van vaste tarieven.
Een opkomende trend in de markt is de introductie van flexibele tarieven, die afhankelijk zijn van factoren zoals de elektriciteitsmarkt en de vraag- en aanbodbalans. Dit kan betekenen dat de prijzen per locatie en tijdstip variëren, en ook het vermogen waarmee geladen wordt, kan fluctueren. In een toekomst waarin dynamische energiecontracten steeds gebruikelijker worden, zullen EV-rijders moeten omgaan met wisselende tarieven en laadvermogens.
Hoe kunnen EV-Rijders hierop inspelen?
De laadmarkt wordt steeds complexer, en dat maakt het voor EV-rijders belangrijker dan ooit om scherp te blijven en onnodige kosten te vermijden. Shell en Allego hebben recent boetetarieven ingevoerd om laadpalen vrij te houden, maar deze maatregelen kunnen ook extra inkomsten genereren voor de aanbieders, zolang het klantenbestand stabiel blijft.
Een cruciale vraag voor zakelijke rijders is of zij flexibel kunnen omgaan met de dynamische prijzen of dat ze liever kiezen voor de zekerheid van een vast tarief. De komende jaren zullen bepalend zijn voor hoe de laadmarkt zich verder ontwikkelt. EV-rijders die zich snel aanpassen en slimme keuzes maken, kunnen het verschil ervaren tussen efficiënt laden en onnodig hoge kosten.