Elektrisch Leasen Rebel Lease (2)

Brussel zet hogere heffingen op elektrische auto's uit China door

De Europese Commissie zet haar plannen voor hogere invoerheffingen op elektrische auto’s uit China door, ondanks minimale aanpassingen in de tarieven voor bepaalde fabrikanten.

Dit heeft de EU op donderdag bekendgemaakt.

In het kort:
• Overleg tussen Brussel en Peking over hogere heffingen op Chinese e-auto’s heeft weinig opgeleverd.
• De Europese Commissie blijft bij haar plan om de tarieven te verhogen.
• De voorgestelde heffingen zijn licht verlaagd.

Op 12 juni kondigde Brussel maatregelen aan tegen Chinese elektrische voertuigen. Deze auto's waren al onderworpen aan een invoerheffing van 10%, maar de Commissie wilde deze tarieven aanzienlijk verhogen vanwege vermoedens van concurrentieverstorende staatssteun uit Peking.

Invoerheffingen verlaagd

Na overleg en herberekeningen zijn de tarieven voor bepaalde merken verlaagd. Voor SAIC, producent van de in Europa populaire elektrische MG, is de invoerheffing nu 37,6%, vergeleken met een eerdere 38,1%. Voor Geely, eigenaar van Volvo, geldt nu een tarief van 19,9%, in plaats van 20%. Het tarief voor BYD blijft ongewijzigd op 17,4%.

De hoogte van de heffingen hangt af van de mate van medewerking van bedrijven die in China produceren aan het onderzoek van de Commissie naar staatssteun. Zonder medewerking is het tarief 37,6%. Andere producenten, waaronder Europese automakers die in China produceren, betalen 20,8%, een gemiddelde van de tarieven voor BYD, Geely en SAIC. De Commissie overweegt nog een specifiek tarief voor Tesla, dat om een exacte berekening heeft gevraagd.

De invoermaatregel werd officieel op 4 juli gepubliceerd en trad een dag later in werking. Deze geldt voor maximaal vier maanden, waarna de heffingen vanaf november definitief kunnen worden.

Pogingen om het overleg met Brussel te heropenen tijdens een bezoek van de Duitse minister van economische zaken Robert Habeck aan China hebben niets opgeleverd. Gesprekken tussen Eurocommissaris van handel Valdis Dombrovskis en de Chinese minister van handel Wang Wentao hebben niet geleid tot het afstellen van de maatregel.

Concurrentienadeel

De hogere heffingen zijn bedoeld om het concurrentienadeel van Europese fabrikanten ten opzichte van Chinese automakers te compenseren. Volgens Brussel profiteren Chinese fabrikanten van oneerlijke staatsteun, zoals goedkope financiering, goedkoop land en gesubsidieerd onderzoek.

Met name Duitse automakers hebben zich tegen de hogere heffingen uitgesproken. Zij zijn sterk afhankelijk van de Chinese markt en produceren ook in China. Er is angst voor Chinese represailles, vooral voor auto's zoals de BMW iX3 die in China worden gemaakt. De Duitse regering heeft aangekondigd zich tegen de Brusselse maatregel te verzetten. Om de hogere heffingen te blokkeren, is steun nodig van minstens vijftien van de 27 EU-landen, die samen 65% van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Of Duitsland voldoende steun kan vergaren, is onzeker.

Ook Renault wordt geraakt door de Europese heffing, omdat dochterbedrijf Dacia in China het elektrische model Spring voor de Europese markt produceert.

De Chinese regering heeft al aangegeven mogelijk strafmaatregelen te treffen tegen producten uit de EU. Er loopt een onderzoek naar Europees varkensvlees en ook cognac kan onderwerp van strafheffingen worden.

Bron: FD.nl