Bijtelling na 60 maanden: Wat betekent dit voor jou?

Vaak krijgen we vragen over hoe het zit met de bijtelling van je leaseauto na 60 maanden. Logisch, want het antwoord op deze vraag is best ingewikkeld en hangt van verschillende dingen af.

Bijtelling na 60 maanden. Wat moet je weten?

Startpunt: Datum eerste toelating

Het belangrijkste om mee te beginnen is de datum van eerste toelating. Dat is de dag waarop jouw auto officieel is gaan rijden. Vanaf deze dag begint je bijtellingstijdlijn. Deze nieuwe periode start op de eerste dag van de maand na de maand van eerste toelating. Dus, als jouw auto op 7 maart voor het eerst de weg op ging, begint de 60-maandenperiode op 1 april.

Heb je je auto uit het buitenland gehaald? Dan is de datum van eerste toelating binnen Europa bepalend, niet wanneer je hem zelf hebt geïmporteerd of op jouw naam hebt gezet.

Wat betekent dit voor jouw bijtelling?

Er komen vooral vragen over bijtelling bij tweedehands auto’s of als je langer dan 60 maanden in dezelfde auto blijft rijden. Voor gebruikte elektrische auto’s wordt de bijtelling berekend op basis van het standaard percentage van 22%, verminderd met een korting voor auto’s die geen CO2 uitstoten. Deze korting is vastgelegd in artikel 13bis, lid 2, van de Wet op de loonbelasting.

Een voorbeeld met een elektrische auto uit 2019

Stel, je rijdt in een elektrische auto vanaf 1 april 2019 die nieuw € 75.000 kostte, met een bijtelling van 4%. Na 60 maanden vervalt deze bijtelling. Maar als je in de auto blijft rijden, ziet de bijtelling er in 2024 zo uit:

  • 16% (dankzij 6% korting op de standaard 22%) voor de eerste € 30.000, wat neerkomt op € 4.800.
  • Plus 22% voor het resterende bedrag van € 45.000, wat € 9.900 is.
  • Dat betekent dat je vanaf 1 april 2024 € 14.700 bruto bijtelling per jaar betaalt, ofwel € 1.225 per maand.

Bijtelling in de toekomst (2024-2030)

Voor de komende jaren zijn er geen veranderingen aangekondigd in de bijtelling voor auto's met een CO2-uitstoot boven 0. Voor volledig elektrische auto's verandert er wel wat.

Kosten voor elektrische auto’s gaan omhoog

In 2019 betaalde je voor een EV tot € 50.000 nog maar 4% bijtelling. Daarboven was het 22%. Sindsdien is het belastingvoordeel stap voor stap minder geworden. In 2024 betaal je 16% bijtelling tot een bedrag van € 30.000. Meer weten over elektrisch rijden? We helpen je graag verder. Vanaf 2026 is de bijtelling voor EV's gelijk aan die voor benzine- of dieselauto's.

Toekomstig beleid

Jaar

BPM voor EV’s

MRB voor EV’s

Bijtellingspercentage

Bijtellingsgrens

2024

€ 0

0%

16%

€ 30.000

2025

€ 360

25%

17%

€ 30.000

2026

€ 360

100%

22%

n.v.t.

Hieronder vind je een overzicht van de bijtelling en korting voor auto's zonder CO2-uitstoot. Vanaf 2026 wordt de korting afgeschaft en geldt alleen nog de bijtelling van 22%. Dit geldt niet voor auto's die zich nog binnen de eerste 60 maanden van hun kortingsperiode bevinden.

Jaar auto DET

Bijtelling basis

eerste 60 maanden
2024*
2025*
2026*
 

 

korting  cap** korting cap** korting cap** korting cap**
t/m 2016 25% 21%   0%   0%   0%  
2017 22% 18%   0%   0%   0%  
2018 22% 18%   0%   0%   0%  
2019 22% 18% €50.000 6% €30.000 5% €30.000 0%  
2020 22% 14% €45.000 14% €45.000 5% €30.000 0%  
2021 22% 10% €40.000 10% €40.000 10% €40.000 0%  
2022 22% 8% €35.000 8% €35.000 8% €35.000 8% €35.000
2023 22% 8% €30.000 8% €30.000 8% €30.000 8% €30.000
2024 22% 6% €30.000 6% €30.000 6% €30.000 6% €30.000
2025 22% 5% €30.000     5% €30.000 5% €30.000
2026 22% 0%           0%  


*Vanaf de eerste maand volgend op bereiken leeftijd 60 maanden.
**De korting geldt tot een maximum catalogusprijs. Over het deel daarboven betaal je de volledige bijtelling. De cap geldt alleen voor elektrische auto's, niet voor waterstof- en zonnecelauto's.

Hulp nodig?

Zo, nu ben je helemaal bij over hoe het zit met de bijtelling na 60 maanden. Heb je nog vragen? Bij Rebel Lease staan we altijd voor je klaar!

Even bellen, of een afspraak maken doe je gemakkelijk van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30u en 17:00u.